Program Żłobków Szumilas

klocki w drewnianej skrzyni

ADAPTACJA CZYLI PIERWSZE KROKI W ŻŁOBKU

Adaptację maluchów do pobytu w żłobku staramy się przeprowadzić z uważnością i troską o zmniejszenie stresu dziecka. Nie można też zapominać o jego rodzicach, których emocje często odgrywają istotną rolę w tym procesie. 

RAMOWY HARMONOGRAM ADAPTACJI, ETAPY ADAPTACJI

Należy pamiętać, iż są to założenia modelowe. Każda adaptacja przebiega inaczej, ponieważ każde dziecko jest inne. Czas poszczególnych etapów jest dostosowywany do możliwości dziecka. Adaptacje zazwyczaj trwają od 2 do 4 tygodni. Wymagana jest dyspozycyjność rodzica lub innego opiekuna na min. 2 tygodnie. 

I Etap – pierwszy dzień to swobodny pobyt dziecka z rodzicem na sali, oswajanie się z nowym otoczeniem, rodzic jest głównym opiekunem dającym poczucie bezpieczeństwa, czas poświęcony na swobodnej zabawie i eksploracji przestrzeni przez dziecko, zachęcamy dziecko do udziału w zabawach czy posiłkach - nie zmuszamy, czas pobytu ok. 1 h.

II Etap – trwa kilka dni, pobyt dziecka nadal z rodzicem jako głównym opiekunem, oswajanie się z krótką nieobecnością rodzica- z dnia na dzień nieobecność jest powoli wydłużana z czujnością na możliwości dziecka, nawiązywanie relacji kadry z dzieckiem, przejmowanie opieki nad dzieckiem przez kadrę/wycofywanie się rodzica (np. rodzic wycofuje się z podejmowania aktywności wobec dziecka, znajduje sobie wygodne miejsce na sali i tam spędza czas, dziecko w każdej chwili może obserwować rodzica, podejść do niego, przytulić się czy usiąść na kolanach), czas pobytu ok. 2 h dziennie.

III Etap – trwa kolejnych kilka dni, pobyt dziecka w miarę możliwości samodzielny podczas poranka- do zupki/drzemki, rodzic wprowadza dziecko na salę, jest czas na wspólną zabawę, w zależności od ustaleń rodzic wychodzi przed przywitaniem lub po śniadanku, przekazuje dziecko kadrze, czas pobytu ok. 3 h dziennie.

IV Etap  – trwa kolejnych kilka dni, pobyt dziecka samodzielny łącznie z drzemką, ważne jest zarezerwować czas na wprowadzenie dziecka na salę i chwilę zabawy oraz pożegnanie bez pośpiechu, czas pobytu to ok. 5 h dziennie, zazwyczaj w tym czasie maluchy odbierane są w okolicach obiadu.

Kryzysy- zdarzają się często, należy dać dziecku czas, zatrzymać się dłużej na danym etapie, przeanalizować wspólne z kadrą przyczynę i dalsze postępowanie. Jeśli kryzys zdarza się wtedy, gdy dziecko zostaje samo, długo płacze, po przyjechaniu rodzica po odbiór dziecka ważne jest, aby rodzic wszedł na salę i pobył jeszcze jakiś czas z dzieckiem w żłobku (należy unikać kształtowania przeświadczenia u dziecka, że rodzic ratuje dziecko z miejsca, którego jeszcze nie poznałem, gdzie jest mi trudno, na rzecz kształtowania przeświadczenia – ((Rodzic) Wiem, że jesteś smutny i jest Ci trudno, jednak spójrz to jest fajne miejsce, będąc tu czuję się ok, spróbujmy je oswoić wspólnie).

dziecko i książka

Kiedy adaptacja zmierza w dobrym kierunku:

  • dziecko nie reaguje nadmiernym stresem kiedy rodzic się żegna i wychodzi
  • dziecko nie jest cały czas przy rodzicu, bawi się z dziećmi
  • dziecko zwraca się do osób z kadry (patrzy w oczy, pozwala się dotykać czy brać na ręce)
  • wchodzi do grupy bez stresu lub napięcia
  • nawet jeśli zdarza mu się płakać przy rozstaniu, w ciągu kilku minut potrafi się uspokoić w grupie jest swobodne i pogodne
  • bierze udział w zabawach

 

PLAN DNIA

7.00-8.55 swobodna zabawa, zabawy indywidualne, schodzenie się dzieci
8.55-9.00 powitanie
9.00-9.20 mycie rączek, śniadanko
9.20-9.40 czynności higieniczne, zmienianie pieluszek
9.40-10.50 zajęcia programowe, wyjście na podwórko
10.50-11.00 mycie rączek, przygotowanie do zupki
11.00-11.15 zupka
11.10-11.30 zmienianie pieluszek, przygotowanie do odpoczynku
11.30- 13.00 odpoczynek/leżakowanie
13.00-13.30 czynności higieniczne, zmienianie pieluszek po spaniu, obiadek
13.30-14.15 zajęcia programowe popołudniowe
14.15-14.30 mycie rączek, podwieczorek
14.30-17.00 czynności higieniczne, zmienianie pieluszek, swobodna zabawa, zabawy indywidualne

 

PROGRAM ŻŁOBKA SZUMILAS

Naszą bazą do tworzenia programu Żłobka Szumilas są „Standardy pracy z dziećmi do lat 3” wypracowane przez grupę ekspertów pod kierunkiem Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego.

ZAŁOŻENIA PRACY MARYTORYCZNEJ W ŻŁOBKACH SZUMILAS

CELE PLACÓWKI:
- WSPARCIE DZIECI W ICH PRAWIDŁOWYM ROZWOJU
- ROZWÓJ SAMODZIELNOŚCI DZIECI
- WSPARCIE RODZICÓW (OPIEKUNÓW) MAŁYCH DZIECI

dziecko bawiące się w piaskownicy

Cele szczegółowe:

wspieranie i stymulowanie indywidualnego rozwoju dziecka, uwzględniając jego obecne potrzeby, możliwości, problemy – wspieranie poprzez kontakt i tworzenie bliskiej relacji;
stworzenie bezpiecznego miejsca opartego na szacunku, życzliwości, rozumieniu dziecka; podobnie jak w domu;
pomoc w usamodzielnianiu się dzieci, w budowaniu ich autonomii (uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia oraz wyrabiania umiejętności zachowania się w otaczającym świecie);
wspieranie rozwoju emocjonalnego, wyrabianie, rozwój  u dzieci umiejętności życia w grupie;
wspieranie rodziny w procesie wychowania;

PRACA PEDAGOGICZNA:

Wspieranie rozwoju w sferze ruchowej:
rozwój dużej i małej motoryki,
rozwój sprawności ogólnej i wychwytywanie wad postawy,
zachęcanie do aktywności ruchowej,
kształtowanie, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

Rozwój mowy, wyobraźni i myślenia przyczynowo-skutkowego:
wspieranie procesu myślenia logicznego i koncentracji;
kształtowanie poprawnej mowy dzieci , usprawnianie narządów artykulacyjnych;
uczenie komunikowania się z otoczeniem;
rozwój wyobraźni za sprawą książek i różnych ilustracji;

Rozwój poznawczy i pobudzanie zmysłów (rozwój sensomotoryczny):
budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka,
dostarczanie okazji do odkrywania, badania, doświadczania wszystkimi zmysłami (niech patrzą, korzystają i poznają co je interesuje),
uwrażliwianie na muzykę, sztukę, piękno,

Rozwój samoobsługi:
ształtowanie i doskonalenie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych:  samodzielne spożywanie posiłków i picie napojów, samodzielne korzystanie z toalety, sygnalizowanie swoich potrzeb fizjologicznych, próby samodzielnego ubierania się, kształtowanie nawyku dbania o porządek i sprzątania po sobie;

Rozwój społeczny i emocjonalny:
- kształtowanie życzliwych postaw wobec innych, empatii,
- kształtowanie nawyków grzecznościowych, typu, dziękuję , dzień dobry,
- uczenie zasad współbycia z innymi (one nie są w stanie współpracować. Współbycie oznacza dla mnie że nie szkodzę innym, jestem obok lub z tobą życzliwa i próbująca rozwiązywać konflikty, jeśli się pojawią , znaleźć rozwiązanie dobre dla obu stron),

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

Współpraca kadry i rodziców jest oparta na partnerstwie, którego podstawą jest rozumienie decydującej roli rodziców i rodziny w życiu dziecka. Wymiana informacji między rodzicami a personelem jest niezbędna. Bardzo ważne dla nas jest  otwartość, szczerość i zaufanie obydwu stron. Kadra wspiera rodziców w trudnościach oraz przekazuje rzetelne informacje związane z funkcjonowaniem i rozwojem dziecka.